22 d’abril del 2020

Anna Rosselló i Elias en el record (1923-2020)


Anna Rosselló i Elias va morir ahir al seu domicili de Sant Pere de Riudebitlles. Nascuda a Flix el 3 de desembre de 1923 dins d'una família de tradició carlista, exiliada després de la Guerra Civil, consta com una escriptora catalana, autora d'una trentena de llibres, i esperantista compromesa amb els drets de les nacions sense estat, especialment de les que va visitar durant el seu exili a América del Sud i Centreamèrica i la seua pròpia, els Països Catalans.

El diari digital Vilaweb avui ens ofereix un significat perfil de la seu persona:" S'ha mort Anna Rosselló, activista antifranquista i símbol de les protestes contra la sentència". Llibertat. cat, portal de l'esquerra independentista també destaca: "Ha mort la veterana militant independentista Anna Rosselló."
El 15 de desembre de l'any 2007 l'ajuntament de Flix li va fer un homenatge, fruït del record de la diada tan especial que va viure va escriure el seu darrer treball: "Vols que t´ho expliqui", publicació que tanca amb un record dels dos pobles que "estan impregnats en la meva vida" amb un emotiu capítol:
" Hi ha dos pobles que estan impregnats en la meva vida...Fa tres anys que visc a Sant Pere de Riudebitlles, un poble tranquil i acollidor de l'Alt Penedès ...Visc en una casa al barri del Cel Blau, a la qual li he posat el nom de L'Estelada... Flix, a la Ribera d'Ebre, és el poble on vaig néixer i del qual vaig haver de marxar quan encara era molt joveneta. Hi vaig tornar el 15 de setembre de 2008, perquè m'hi van fer un emocionant homenatge. L'havia somiat set anys abans. Tots els meus somnis són precognitius i, encara que triguin, tard o d'hora es fan realitat.."
Acaba el llibre amb el text d'un escrit que li vaig escriure com alcalde d'aleshores "... retorna a Flix després d'una extraordinària vida marcada per uns ideals molts nobles, de llibertat i compromís amb els drets de les nacions sense estat."
Ahir  l'alcalde de Flix, Francesc Barbero, va escriure unes sentides paraules a les xarxes socials:
"En nom de l'Ajuntament de Flix, els meus condols a tota la família i amics pel traspàs d'Anna Rosselló, filla de la nostra vila. Una vida de lluita i compromís, valors que perduraran amb l'homenatge a la seua memòria".
 DEP