6 de juny de 2016

1916, EXCURSIÓ D'ALUMNES DE MÓRA LA NOVA.

1916. Alumnes de Mora la Nova davant de les Escoles de Flix

És curiosa i interessant la crònica de l'excursió d'un grup d'alumnes de l'escola de Móra la Nova a Flix que ens ofereix el diari la Vanguàrdia  (1) el 28 de juny de l'any 1916. Crònica d'una excursió de la que crec que té molt a veure amb dues magnífiques fotogràfies que Robert Vallés ens ofereix el grup de facebook  dedicat a imatges antigues de Móra la Nova anomenat "Els Masos d'antes" (2). 

Així, segons la crònica, un grup d'alumnes de Móra la Nova acompanyades per la mestra Olímpia Baiges, tot aprofitant les bones comunicacions ferroviàries visitaren el poble de Flix, essent rebudes a l'estació per mateix director de la Fàbrica, Wilhem Müller, quí els feu de cicerone de les instal·lacions fabrils, adreçant-se a continuació a les noves escoles, recentment inaugurades, lloc on serien rebudes pels alumnes i l'ajuntament, amb el seu director i mestre Enric Grau Fontseré al capdavant, amb els discrusos i càntics de reigor, visitant després de dinar l'església i la nova capella neogòtica de comunió, retornant a l'estació passant per l'antiga resclosa i la frondosa illa que aleshores era l'orgull del poble de Flix,  acabant la crònica amb un missatge propi de la regeneracionisme del moment: "Así es como se educa á las nuevas generaciones y como autoridades, padres, maestros y discípulos deben conducirse si queremos regenerarnos".        
   Des de la perspectiva dels 100 anys de l'excursió escolar de les alumnes de Móra la Nova al poble de Flix, costa imaginar-nos que la Vanguardia ens pugui oferir una crònica de qualsevol de les excursions escolars que es fan avui dia com la que ens ofereix concretament a la pagina 4 de l'exemplar de dimecres 28 de juny de 1916.
    "... excursión realizada por las niñas de la escuela nacional de Móra la Nueva, dirigida por su maestra doña Olímpia Baiges.
    A las ocho y mèdia de la mañana llegaron á ésta, siendo recibidas en la estación por el director de la Electro-Química, niñas de la escuela nacional con su maestra (...) Seguidamente visitaron la fábrica mencionada, y el señor Müller, persona cultísima y amante de la enseñanza, les fue explicando cada uno de los productos que en ella se elaboran... Luego se dirigieron al pueblo, y a la entrada del mismo salieron á recibirlas los niños con sus banderas nacionales, diéronse saludos de bienvenida y continuaron la marcha hacia la escuela graduada, lugar destinado y comer y en el que las aguardaban los señores del ayuntamiento y Junta local de primera enseñanza.
    El maestro señor Grau, en nombre del alcalde, hizo un elocuente discurso de salutación, explicando lo muy útiles que son las excursiones escolares bien dirigidas, ya que con ellas se atiende tanto á la educación física como á la intelectual, religiosa y estética. El maestro señor Coll también se dirigió a las niñas y con palabras elocuentes les hizo presente que la excursión aun tiene otro objetivo, es estrechar los lazos de amor que deben unir los pueblos para formar de toda España una familia. La señora Baiges agradece las palabras de elogio á ella y á sus alumnas tributadas, siendo los tres muy aplaudidos y felicitados. Las excusionistas cantaron con gran afinación un himno escolar; luego fueron obsequiadas con un refresco y más tarde comieron alegremente.
    A las dos y media, autoridades y maestros acudieron nuevamente á la escuela; visitaron las excursionistas todas las dependencias del local y los maestros señores Grau y Coll les explicaron varias de las aplicaciones que tienen los aparatos de física que hay en la sala de material.
   Impresionáronse varias placas como recuerdo de esta excursión y después fueron á visitar la Iglesia y su moderna capilla de comunión de estilo gótico.
   Al regreso pasaron por encima de las grandes compuertas del canal de la esclusa, entraron en una frondosa isla de una belleza matural sorprendente y sumamente complacidas por las atenciones de que fueron objeto, tomaron el tren de las cinco que las condujo al pueblo de procedencia.
   Así es como se educa á las nuevas generaciones y como autoridades, padres, maestos y discípulos deben conducirse si queremos regenerarnos."


(1) La Vanguardia, 28 de juny de 1916.
(2)  Facebook. Robert Vallés Segura. grup "Els Masos d’Antes". 15.12.2013