23 de març del 2018

MARTA ROVIRA CAMÍ DE L'EXILI



Una fotografia que he recuperat per tot el simbolisme de l'exili que representà durant aquell 14 d'abril la figura de Cristian Aiguader, fotografia que vaig realitzar a Marta, una dona valenta, amb qui vaig compartir reunions de l'executiva i del consell nacional d'ERC, i que el 2011 va assumir la responsabilitat de Secretaria General d'ERC en uns moments difícilsfent un magnífic tàndem amb el President Oriol Junqueras.

Marta Rovira, que aquest matí d'un dia tan trist havia de comparèixer davant el Tribunal Suprem, ens ha sorprès a tots amb l'anunci del seu camí a l'exili i amb una emotiva carta que reprodueixo  integrament per ser una lliçó de dignitat amb majúscula.

"Marta Rovira:

Avui emprenc un camí dur, un camí que, malauradament, tants d'altres que ens precedeixen han hagut d'agafar. El camí de l'exili.

No puc amagar la profunda tristor que sento d'allunyar-me de tanta gent que m'estimo -i que m'estimo molt. De tantes lluites compartides durant tants anys amb persones que els mou un únic objectiu: canviar la societat on viuen. Fer-la més justa. Persones dignes. Deixar de veure els paisatges que m'envolten des de la infantesa, de passejar per les ciutats on he viscut...

Sento tristor, però molt més trist hauria sigut viure silenciada interiorment. Sentir la meva llibertat d'expressió censurada per uns tribunals que intimiden i que apliquen -descaradament- criteris polítics. Cada dia, cada hora sentia la meva llibertat limitada per amenaces judicials arbitràries. No em sentia lliure. No em reconeixia. Aquestes darreres setmanes he viscut dins d'una presó interna.

L'exili serà un camí dur, però és l'única forma que tinc de recuperar la meva veu política. És l'única forma que tinc d'alçar-me en contra del Govern del PP, que persegueix tothom qui està a favor de votar, i que castiga qualsevol que intenta canviar el prestablert i l'establert. Un Govern que està disposat a saltar-se l'estat de dret i les llibertats civils per aconseguir els seus fins polítics.

Tinc una filla, l'Agnès. Les mares sabeu com me l'estimo. I com de fort és el sentiment de donar-li tot el que li pugui donar. L'exili em permetrà fer-li de mare, i s'ho mereix. Molt.

Us vull dir una última cosa. No deixeu que la rancúnia s'apoderi de vosaltres. L'anàlisi d'una realitat anti-democràtica i profundament injusta no ha de donar pas al ressentiment. Contra ningú. Contra res. Només des del respecte i de l'amor cap a tots els ciutadans i totes les opinions bastirem canvis radicals i profunds. Només des del treball conjunt aconseguirem una República per a tots.


Tal com diu l'Oriol, "En aquests dies que vindran, mantingueu-vos forts i units. Transformeu la indignació en coratge i perseverança. La ràbia, en amor. Penseu sempre en els altres. En el que hem de refer. Persistiu perquè jo persistiré. Gràcies per tot el vostre suport. Us estimo". I això és el que farem, Oriol.

Us escric, ara sí, amb sinceritat i llibertat. I és tal com ho podré fer des d'ara com a secretària general d'ERC, un partit que estimo, que ha donat tant al país i que encara ha de donar molt més.
Visca la llibertat, la justícia, la igualtat i la fraternitat. Visca una República catalana per a tothom! 

Marta Rovira
Secretària general d'Esquerra Republicana"

  • Ha estat un dia trist i gris. El dia ha començat amb la notícia de l'exili de Marta Rovira, ha continuat amb la compareixença davant el Tribunal Suprem dels consellers Josep Rull, Raül Romeva i el candidat a president de la Generalitat Jordi Turull,  la consellera Dolors  Bassa i la presidenta del Parlament Carme Forcadell, i per la tarda amb l'anunci de presó sense fiança per a tots ells processats per rebel·lió, anunci que ha provocat una onada de protestes populars arreu de tots els pobles i ciutats de Catalunya.