22 de juny de 2009

"L'ANGOL" D'ALCANAR




Ahir diumenge vaig participar a la manifestació organitzada per l'ajuntament d'Alcanar per reclamar la solució definitiva de les obres de l'Angol, unes obres que com a senador m'han dut a fer preguntes per escrit, preguntes en comissió, trucades i més trucades al ministeri de Foment, i he pogut constatar els despropòsits i la manca de compliment en un punt dels qualificats negres de la xarxa viaria de l'Ebre.
"... Aquest encreuament que tants disgustos ha portat al nostre poble des del dia mateix de la seua construcció; any rera any ha estat un punt negre de la N-340 i de la xarxa de carreteres catalana. Un punt fatídic on moltes vides s’han vist afectades o truncades de manera definitiva pels accidents que s’hi han produït. La modificació de l’Àngol per dotar-lo de la màxima seguretat pels conductors i evitar el perill que representa, ha estat l’obra més llargament demandada per la gent d’Alcanar durant els darrers decennis.

Tot semblava que l’impuls definitiu per modificar l’Àngol començava l’any 2006, amb l’aprovació dins dels pressupostos generals de l’Estat d’una partida pressupostària per executar el projecte de modificació d’accés a la N-340. Però, des de llavors, el Govern Espanyol i el Ministerio de Fomento han incomplert tots els anuncis i terminis marcats, de manera que l’obra s’ha retardat de manera desesperant. Estarà bé que fem una mica de memòria.

Aprovats els pressupostos de l’Estat i després que l’1 de juny de 2006 es licitessin les obres, el subdelegat del Govern a Tarragona anunciava que aquestes començarien abans d’acabar l’any. Era el primer dels incompliments del Govern Espanyol perquè en realitat les obres no van començar fins l’abril de 2007. Poc després d’iniciades les obres, el subdelegat de Govern a Tarragona anunciava que en nou mesos les obres estarien enllestides. Aquest seria el segon incompliment.

Malauradament, al febrer de 2008 vivíem un moment dramàtic, i una vegada més, es produïa un accident mortal, aquesta vegada amb cinc víctimes. Llavors el Ministerio de Fomento qualificava l’obra de “màxima” prioritat, mentre l’ajuntament seguia demanant celeritat en les obres. Un mes després, el Ministerio de Fomento demanava elaborar un projecte complementari per adaptar el projecte inicial a la legislació actual. El maig de 2008 l’empresa constructora es veia obligada a deixar de treballar perquè el Ministerio de Fomento encara no havia aprovat el projecte complementari que se li havia fet arribar. Després de mesos amb les obres aturades i d’insistents demandes, l’octubre de 2008, la Secretària d’Estat d’Infraestructures, Josefina Cruz, responia que “aquest mes d’octubre està prevista l’aprovació tècnica d’aquesta modificació de l’Àngol i després d’això necessitarem sis mesos per finalitzar l’obra”. Però una vegada més estàvem davant d’un altre incompliment cap el poble d’Alcanar.

El 4 de febrer de 2009 es comunicava que el Ministerio de Fomento havia aprovat la modificació del projecte de les obres de l’Àngol i que aquestes es reiniciarien a la primavera. Això es confirma amb una carta enviada per la Secretaria d’Estat per a Infraestructures, de data 4 de març de 2009, on informava que les obres ja s’havien reiniciat i que estarien acabades al mes de juliol d’enguany, és a dir, el mes que ve. Doncs bé, aquest ha estat el darrer incompliment del Ministerio de Fomento del Gobierno de España..." (estracte del manifest llegit per l'alcalde Alfons Monserrat)