14 de juny del 2013

SALVEM LO TREN, SALVEM LO CASPOLINO.


És una de les importants notícies ebrenques de la setmana: “Los caspolinos defienden el tren entre Barcelona y Caspe”

És curiós com amb el gentilici de Casp: “caspolino”, és conegut el tren més popular utilitzat  de la Ribera d’Ebre, encara que avui és més gonegut pel nom d'arribada i sortida, "lo Caspe". La web del baix Aragó “Comarca.net” el passat dimarts ens advertia que aquest històric tren també està amenaçat per les retallades, i per tant, els habitants de Casp i comarca perdràn la connexió de gairebé 120 anys amb Catalunya,

Així la web ens informava que els habitants de la seu del “Comprimís” han decidit mobilitzar-se creant una plataforma per defensar el seu tren.

"Es el colmo del absurdo, ademá teniendo en cuenta que sólo hay tres trenes de media distancia rentables en España y uno es el nuestro", ha destacat Pepe Sanz, coordinador de la plataforma, qui ha aclarit aquell nivell de l'absurd: "No es recorta por cuestión de dinero, ya que en Ribarroja no existen cías de estacionamiento, por lo que el tren tendría que "dormir" en Fayón y el maquinista y el interventor, en Caspe".


Fa anys que molts estem denunciant l’amenaça centralista d’eliminar els trens de mitjana distància per la línia coneguda Reus – Móra – Casp, especialment des de l’entrada en funcionament de l’Ave via  Lleida. La històrica línia MZA que entrà en funcionament el 1892, essent la principal via de comunicació entre Barcelona , Saragossa i Madrid, hem vist com  amb els anys s’ha anat reconvertint en una línia de transport de mercaderies, amb una manca inexplicable d’inversions en manteniment, amb un degoteig de tancament d’estacions i una eliminació progressiva de trens de mitja i llarga distància.

Sense que es vulgui veure altres connotacions la gent de la Ribera, les institucions i la societat civil ens hauríem d’adherir i solidaritzar amb la Plataforma caspolina en defensa del tren,  Les relacions de bon veïnatge entre la comarca de la Ribera d’Ebre i la comarca del  Baix Aragó – Casp són massa importants.
.
.
 Fotografoia:  "Lo Caspolino, el último ligero". "con el paisaje industrial de la Electro-Química al fondo, el 1815 arranca de Flix con dirección a Caspe. Foto Jordi ValeroVilaginés (mayo/71)".