13 de febrer del 2012

25è ANIVERSARI DE LA CARRETERA FLIX - MAIALS

                                                      FLIX, 14 DE FEBRER DE 1987

De l’any 1887 tenim un primer document reivindicant la construcció d’una carretera entre Flix i Maials, fou precisament l’ajuntament de Maials que demanà la construcció d’una carretera entre Lleida i Flix passant pel seu poble. Aleshores Flix tenia 2.016 habitants i Maials 1978. Tres anys més tard, el 6 de juliol de 1890, l’alcalde de Flix, Roc Garcia Llecha, proposa al de Maials mantenir reunions per a fer transitable el petit camí que unia els dos pobles.


Mentres el 1905 s’iniciaren les obres de la carretera de Flix a Lleida en el tram Lleida – Sarroca. Anys més tard durant la Mancomunitat, el 23 de maig de 1918, tenim un escrit de d’aleshores diputat per les Borges, futur president de la Generalitat, Francesc Macià, tramés a l’ajuntament de Maials recordant la importància i necessitat pel territori de les obres de la carretera Maials a Flix. Fet que animà a l’alcalde de Maials a proposar el 1921 la creació d’una comissió d’alcaldes per reclamar la carretera Maials - Flix, acordant anar a Madrid a veure al Ministre de Foment. Així l’octubre de l’any següent es començà a estudiar el projecte de la carretera entre els dos pobles.

El 1926, ja en plena dictadura de Primo de Rivera, el 18 de juliol, el Boletín Oficial del Estado sortia publicat el tram de carretera Maials –Flix, però fins el 1928 no es començarien les obres per la part de Maials. Pràcticament al mateix temps cal recordar que el 1930 també es començarien les obres de la carretera entre Flix i Bovera.

Foren un anys d’obres públiques pensades en millorar les infraestructures viàries al voltant del nostre poble, una demanda que estava accentuada per la ubicació i el creixement del complex químic alemany de Flix. Així el 1934 autoritats de tota mena participarien en l’acte ce col•locació de la primera pedra a pont que no fou per la Guerra del 36. Pont que quedaria a mig fer com la carretera de Flix a Maials.

Hagueren de passar gairebé 50 anys per a que no se’n tornés a parlar d’aquesta via de comunicació. Les primeres eleccions municipals democràtiques del 1979 possibilitaren els primers contactes entre els respectius ajuntaments. Les reivindicacions de l’ajuntament de Flix en tot moment al nou Govern de la Generalitat foren les millores viaries amb els pobles veïns, especialment la C-12, amb Ascó i amb Maials.

Finalment el 14 de febrer del 1987, fa 25 anys, el President de la Generalitat Jordi Pujol inauguraria la carretera Flix-Maials.

El cost de les obres havia estat de 710 milions de les antigues pessetes, una mica més de 4 milions d’euros, per una longitud de 19,2 km.

Curiosament havien hagut de passar 100 anys, des del primer escrit reivindicatiu de l’alcalde de Maials del 1887. Des de la perspectiva del temps transcorregut, els qui hem conegut la transformació de l’estat viari del nostre poble, hem de parlar d’un Abans i un Després amb majúscula amb les connexions viàries vers Lleida i Fraga, les Terres de Ponent i Aragó.

P D. Un any després, el 18 de maig, el President Jordi Pujol tornaria al nostre poble aquest cop per inaugurar la millora integral de la vella carretera, dels temps de la Mancomunitat, entre Flix i Ascó.

2 comentaris:

Jaume Masip Llop ha dit...

Com passa el temps!
Bé, un dia algú em va dir: no ès el temps el que passa, el que passa ets tú...

Pablo ha dit...

Ma mare sempre em recorda la mítica arribada a de la nostra família a Flix a l'agost del 86, quan la carretera encara estava en obres.

20 kms de tragant pols perquè duiem les finestres del R12 baixades per intentar aliviar la calor.

El meu pare, que ens esperava a la residència del poli, es va trobar amb un Xavi que no parava de liar-la, la dona i els cunyats cansats del viatge des de Bilbao, i una croqueta plena suor i pols. De debò era aquest el seu fill petit?


Pablo