15 de gener del 2013

LA NIT DE SANT ANTONI DE 1903: ARRIBA L'ENLLUMENAT PÚBLIC.



Temps era temps, fa tot just 110 anys, la nit de Sant Antoni de l’any 1903, curiosament la nit de les fogueres, l’enllumenat per electricitat arribà als principals carrers de Flix.  Fou tot un generós detall envers la població de Carl Pistor Ferber, director de la Fàbrica, qui disposava a les seves instal·lacions una central hidroelèctrica, coneguda per "casa de turbines". Una població que no acabava de fer-se a la idea de conviure amb una electroquímica. 
El Diario de Tarragona, el 23 de gener, ens oferia una interessant crònica:
           “Dicen de Flix que se ha verificado la inauguración del alumbrado público por la electricidad, que gratuitamente proporciona la Sociedad electroquímica.
             En obsequio á la generosidad demostrada en bien de aquella villa por la mencionada Sociedad el Ayuntamiento obsequió con un pequeño lunch a su digno director D. Carlos Pistor en el salon de sesiones, en el que reinó la mayor animación, brindando el alcalde, síndico y algunos distinguidos señores más que á dicho acto fueron atentamente invitados, dando las más expresivas gracias á dicho señor por el interés con que ha mirado asunto de tanta utilidad general, recabando de la dirección de Alemania la concesión gratuïta de una pequeña parte de su fuerza motriz, y haciendo votos por la prosperidad de la fábrica y por progreso de la villa.
            Después salieron todos en corporación á recorrer las principales calles, siendo vitoreados con entusiamo por el vecindario”

Prèviament, el director de la fàbrica, l’enginyer alemany Carl Pistor, havia ofert a l’ajuntament de manera gratuïta el fluid elèctric necessari per a l’enllumenat públic i l’alcalde, Joaquin de Oriol Serrano, per la seva part, s’havia compromès a posar 50 làmpades del sistema Edison. Fou tot un esdeveniment, el poble passà de cop a la modernitat. Dies després, l’1 de febrer, l’ajuntament en correspondència acordaria nomenar al director de la fàbrica fill adoptiu de la vila de Flix.