8 de juliol del 2026

D. José Agramunt, Cura de Flix

 

L'amic Josep A. Martínez Tarragó ens ofereix al seu Instagram una fotografia acolorida amb intel·ligència artificial de l'única fotografia que conservem del flixanco més mediàtic del segle XIX, Josep Agramunt Llecha. Imatge que acompanya un curiós retrat de les malifetes execrables del mossèn redactat per Angel  María Segovia de l'any 1881 per a l'obra 'Figuras y figurones'.

'Aquí tenemos al tristemente célebre cura de Flix, uno de los muchos reverendos sacerdotes, que trocando el cáliz por la campana y la cruz por el trabuco, han salido por esos  campos de Dios sembrando el luto, la desolación y la muerte (...)'

 Avui, fa 150 anys, mossèn Josep estava pres a la presó de Pilatos de Tarragona on se li estaven instruint divuit causes. La Tercera Guerra Carlina havia finalitzat, Carles VII, el pretendent carlí, s'havia exiliat, i un dels seus principals partidaris era condemnat a quinze anys de presó per defensar la causa carlina amb les armes. Al mateix temps que el bisbe de Tortosa el privava de les llicències sacerdotals, tot i que poques setmanes més tard el Papa Lleó XIII el rehabilitaria de nou en l'exercici del ministeri sacerdotal.