5 d’abril del 2016

FLIX, MÉS DE 100 ANYS DE FESTES DE L'ARBRE.




La web de l'ajuntament ens informa que 130 persones de Flix i Riba-roja d'Ebre van participar diumenge 3 d'abril a la Festa de l'Arbre, "Dos meandres un riu", a la Reserva Natural de Sebes, plantant-se un centenar d'aubes a la zona del Mas de les Cigonyes. Una Festa de l'Arbre que mereix un any més el reconeixement als participants i als seus organitzadors. Festa que en el cas de Flix i gràcies a les hemeroteques sabem que és centenària, com ho demostra aquesta crònica que ens ofereix el diari  la Vanguardia del 30 de desembre de l'any 1915, amb el curiós vocabulari propi de l'època: 


       "Por la tarde organizóse la procesión cívica para la celebración de la fista del Arbol.
Llegamos al lugar  designado que era los alrededores de la nueva Escuela y camino de la misma, el maestro fué distribuyendo á niños y niñas por grupos, designandoseles los árboles que les correspondían plantar, ayudándoles en esta faena algunos labradores.

!Qué hermoso espectáculo era ver á niños y niñas tan ataereados  plantando sus arbolitos! !Qué sublime ver a los padres llorar de gozo contemplando á sus hijitos trabajando con tanto afán y alegría! !Qué delicioso conjunto ver a las autoridades y á todo un pueblo rebonsando satisfacción inculcar con palabras cariñosas, más dulces que el almíbar, el amor y el respeto a los árboles! !Y qué grato és oir a les alegres acordes de la música cuando el corazón está saltando de placer! Jamás acto tan embelesador podrá borrarse de  nuestra alma...

Niños y niñas, á los acordes de las bandas, regresaron hasta la Casa de la Vila, donde depositaron los estandartes, y luego se dirigieron a sus casas satisfechísimos de haber asistido á la mayor y más culta fiesta que en Flix se ha dado. "

La fotografia és del sr Benigne Corbella i correspon a una altra celebració, té la data del 1917, es pot reconèixer al fons a Enric Grau  Fontseré, mestre i director de les escoles. Està realitzada a l'illa, al costat de l'antiga resclosa.