24 de setembre del 2023

La mestra Gertrude Martin, de la colònia de Flix a Prades.

 

Passejar pel casc urbà poble de Prades, també coneguda per la Vila Vermella, té els seus atractius, més a més de la famosa font, la plaça porxada o l'església de Santa Maria la Major, podem trobar curiositats històriques com la placa que introdueix aquesta entrada:

"Gertrude

Deixeu que us expliqui com una dona alemanya com jo va fer cap a Prades, a meitats de la dècada dels 50. Doncs resulta que vaig anar a fer de mestra en una empresa química del meu país, que hi havia a Flix i allà vaig conèixer el Joan Aliaga, el que després va ser el meu marit. Per motius de salut vàrem decidir pujar a Prades a passar els estius. Els primers any llogàvem un pis però, en aquell temps. Els pocs estiuejants i els pisos que es pudien llogar no tenien massa condicions. Per això vàrem decidir fer-nos un xalet (...) per cert, el meu nom és Gertrude, però crec que quasi ningú a Prades ho sap, tothom em diu senyora Aliaga."

Gertrude Martin Wagner, durant anys formà part de la colònia alemanya de la Fàbrica de Flix. Nascuda l'any 1911 a Kempten (Baviera), ingressà a la Colònia l'any 1933 com a mestra del col·legi alemany de recent creació. Casada amb l'enginyer tècnic i cap de construccions de la SEQF, Joan Aliaga Julià (Cambrils, 1910), conegut a Flix per ser l'autor entre d'altres de la Masia de l'Aubal (1948-1957). Tingueren una filla. Un cop jubilat el seu marit, tal com esmenta el text de la placa, anaren a viure al poble de Prades.