El passat 30 de març Manolo Alabart Sabaté, president de l'Agrupació Sardanista de Flix, presentà a ca Don Ventura el programa del 75è aniversari de l'entitat, amb activitats programades des del 4 d'abril amb la cantada de Caramelles fins el 58è aplec del Remei, l'11 d'octubre, i el 17 d'octubre amb la l'actuació del grup vocal Les Anxovetes.
Programa d'actes on hi col·laboro amb un breu recorregut històric de la Sardana a Flix:
LA SARDANA A FLIXLes Festes Majors de l'any 1922 són una festes significatives dins els annals històrics de Flix, pel fet que s'hi van realitzar la primera ballada de sardanes a la població. La Veu de Catalunya ens ho recorda amb un breu:
"S'ha celebrat la festa major de Flix amb molta animació. Entre altres notes, s'han fet unes regates de llanxes i concurs de natació a l'Ebre. Per primera vegada, a la població, s'hi han ballat sardanes, tocades mestrívolament per la banda local "la Lira", dirigida pel nostre bon amic En Ramon Alabart. Hi havia molts forasters"
L'any 1923, la revista El Llamp de Gandesa tornava a esmentar-ho, aquesta vegada com una "nota simpàtica", referint-se al fet de puntejar sardanes a les Festes Majors:
"—Les festes majors d'aquesta vila han quedat reduides a les funcions religioses acostumades i a balls de societat. Nota simpàtica: Amb molta satisfacció hem vist com a la societat «La Unión social» , s'hi han puntejat sardanes. Molt bé Senyor President!"·.
Dos personatges foren claus en la introducció de la Sardana a Flix, on el ball tradicional era la jota.
Costa Mallol, Joan (Massanet de Cabrenys - Alt Empordà, 1888 - Flix, 1977). Casat amb la flixanca Marina Cervelló Prats. Arribà a Flix l'any 1919. Anys abans havia estudiat la carrera de mestre a Girona i havia après l’ofici de barber a Barcelona, ofici que continuarà exercint a Flix fins a l’arribada de la Guerra Civil. Exercí el càrrec de bibliotecari a la primera junta de l'Obrera (1919) i fou jutge municipal el 1932. Apassionat de la sardana, va ser el promotor de la primera ballada de sardanes l'any 1922. És recordat com a agutzil i pregoner històric de l'Ajuntament. Fou el primer President de l'Agrupació Sardanista de Flix (1951-1952). Tots els veïns i veïnes de Flix el coneixeríem com el Sr. Costa.
Alabart Sabaté, Ramon (Flix, 1875-1939). Músic. Sota la seua direcció, Flix gaudí de la banda de música coneguda per La Lira, integrada per vint músics. L'any 1922, amb motiu de les Festes Majors, realitzà amb la seua banda la primera ballada de sardanes al poble de Flix. Activitat musical que compartia com a responsable del servei de correus de la població. Durant la República la banda la Lira es reconvertiria en la Orquestrina dirigida pel seu fill, Joan Alabart Fontanet, amb el nom My Honey Jazz. Després de la Guerra Civil, amb la prohibició del franquisme de posar noms en anglès, l'orquestrina es reconvertiria en l'Orquesta Alabart, complementada el 1949 amb la Cobla Alabart, amb motiu de les ballades de sardanes del poble de Flix.
Així, a partir de l'any 1922 a Flix es començà a ballar sardanes amb la banda La Lira del mestre Ramon Alabart i amb Joan Costa com a mestre sardanista i impulsor. Al començament se’n ballaren dos cops per setmana, alternant els dies entre la plaça d’Espanya (Plaça Major) i el Racó de Guarín al carrer Major.
Durant la República, fins el començament de la guerra civil del 1936, tenim els primers documents gràfics de ballades de sardanes a Flix, algunes de les quals ja es realitzaven a l’ermita del Remei.
Malgrat aquests antecedents i les misèries de la llarga postguerra, no es van formar colles de competició fins ben entrada la dècada dels quaranta. En aquells anys hi havia dues colles a Flix, i els seus caps de colla eren el Sr. Biosca i el Sr. Llurba.
L’Agrupació Sardanista de Flix neix amb el nom d’“Agrupación Sardanista de Flix de Educación y Descanso” l’any 1951, quan un grup de sardanistes agosarats i emprenedors sentiren la necessitat d’agrupar-se i, a més de ballar sardanes, formar part del col·lectiu sardanista que ja organitzava aplecs arreu del país. Precisament Joan Costa Mallol serà el primer President de l'Agrupació Sardanista de Flix entre els anys 1951 i 1952.
La principals activitat de l’Agrupació Sardanista fou organitzar ballades i l’Aplec. L'Aplec en un principi se celebraria dins la vila, el I Aplec està datat el 3 de juny de 1951, a la plaça d’Espanya —avui plaça Major—, amb la cobla Alabart encarregada de posar-hi música (...)



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada