"Invisibles però decisives. Dones a la Guerra Civil i la Batalla de l'Ebre", és una exposició que té la voluntat de mostrar la presència i la mobilització de les dones durant la Guerra Civil i la Batalla de l’Ebre, en els diferents àmbits del dia a dia del conflicte. Una exposició organitzada pel COMEBE que varem tindre a Flix l'oportunitat de visitar el passat mes de novembre. Una mostra que, entre d'altres objectus, pretén treure de l'anonimat dones que van varen ser decisives per la seva participació i mobilització en diferents àmbits del conflicte.
Així, pel que respecta a les dones recorda que a les poblacions properes al front de guerra, algunes dones locals van col·laborar en tasques d'auxiliars sanitàries en hospitals de sang propers, en el cas de Flix al de l'ermita del Remei. Així fou el cas de les flixanques Malenes Estopà Teixidó i Teresa Cervelló Masot. Dos històries a treure de l'anonimat. El cas de Teresa Cervelló, la seua família sabia que va estar a l'hospital de l'ermita del Remei, però no en va explicar mai res més. De la història de Malenes Estopà, l'exposició ens ofereix més informació:
"Malenes Estopà Teixidor va nèixer a Flix el 1919. Filla de Francesc i Rosa. Amb tres germans i dues germanes. Domiciliada al carrer Miranda 10. Afiliada a la FAI. Va fer d'assistent d'infermeria a l'inici de la Batalla de l'Ebre i va ser represaliada per aquesta activitat, li van rapar els cabells a ella i altres amigues i els feien agranar la plaça Major perquè tothom les veiés.
Detallava com curava les ferides dels soldats netejant-les amb aigua i sabó, i també hi posaven lleixiu diluït com a desinfectant i els posaven injeccions. Amb els diners que va guanyar fent d'assistent d'infermeria, en acabar la guerra va comprar tela per fer-se un vestit. A la fotografia surt lluint-lo. Va morir a Barcelona, on va exercir de modista, l'any 1990."
Entrada realitzada amb motiu del 8 de març,
Dia Internacional de les Dones
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada