11 de febrer del 2007

ALBERT GUIU: PREMI MARTÍ POL 2006

L'amic Albert Guiu m'ha lliurat aquest matí el seu darrer llibre de poemes. Des que es donà a conèixer que havia guanyat el novembre de l'any passat el premi Miquel Martí Pol de poesia a Roda de Ter, esperava veure la seva edició. Publicat magníficament per Aeditors El riu de lletres. Albert Guiu, reconegut poeta de casa nostra, autor d'un altre poemari força lloat per la crítica Els versos de la prostituta, ens introdueix en el món íntim dels sentiments heretats a nivell familiar. Com afegeix Albert a la introducció: Aquest poemari no surt directament de mi, bé si que en surt, de l'observació inconscient d'un nen que veu un plor perenne en el rostre de la seva iaia. la vertiable protagonista del llibre és ella, la meva iaia Magdalena... L'absent era la meva tieta Magda, la filla de ma iaia, morta als quatre anys, l'any 1940.... Des de la mirada plena de solcs de dolor de ma iaia, morta l'any noranta, m'ha arribat aquest poemari. 26 poemes i un epíleg de recerca dels sentiments:


Aquell dia vaig pensar
que jo era el crit de Munch


XVI

La pitjor de les escenes
és el dia d'un enterrament,
un taüt menut, una església plena,
un cos amat confós amb la terra
i als peus d'una creu
el teu nom fet sagrament.