12 de desembre del 2020

Recordant Artur Bladé i Desumvila (1907-1995)


El proper 23 de desembre és una data especial per les lletres ebrenques, en especial per a Benissanet, el seu poble natal, la gent del Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre i la Biblioteca municipal de Flix que porta el seu nom, es recordarà el 25è aniversari de la mort d'Artur Bladé i Desumvila (1907-1995), una de les personalitats ebrenques més importants del segle XX.

Des del blog m'agradaria fer el particular homenatge a Artur Bladé amb qui vaig intercanviar anys de correspondència, primer com a batlle de Flix, més tard com a president del CERE i com amic. Rebent  al llarg dels anys vuitanta i fins la seva mort esplèndits i emotius escrits com solia dir ell "a rajaploma", com aquesta carta manuscrita del gener de 1987, escrita dies després del decés de Cinta Font la seua muller, carta on després de recordar al seu amic de generació de Flix Ricard Ferrater s'excusava per no recordar la meva presència a Benissanet als funerals: "em sento com una ombra del que era. Penseu que amb la meva dona va fugir una bona part de mi mateix." Carta on aprofitava en primer lloc per recordar la conferència realitzada a Flix amb motiu de l'Onze de setembre així com el pom de flors ofert a la seva muller, i en segon lloc per agrair a l'ajuntament i al poble de Flix,  "hi penso amb agraïment i tendresa", l'haver donat el seu nom a la Biblioteca el juny de 1985 (veure fotografia): " una distinció no sé si merescuda, però efectiva i afectiva, el record de la qual durarà tant com duri la meva vida i potser encara ...".